راهیابی ۱۲۵ متسابق به مرحله استانی چهل‌وهشتمین دوره مسابقات قرآن در خراسان رضوی ۱۴۰۴ ۲۵ هزار بسته تحصیلی به دانش‌آموزان نیازمند اهدا شد + فیلم دیوار ندبه چیست و پیامبر اسلام(ص) چه ارتباطی با این دیوار دارند؟ برپایی نمایشگاه عکس «شکوه قم در قاب تاریخ» در قم نقش خانواده در پرورش نسل آینده از دیدگاه امام رضا(ع) خاطره‌ای که ده سال حاجی‌زاده را در لیست شهدا نگاه داشت برپایی دوره‌های آموزش عمومی قرآن کریم در مساجد سراسر کشور آموزش سواد رسانه‌‌ای در مساجد مشهد بیست‌و‌دومین جشنواره فرهنگی‌هنری امام‌رضا(ع) در ۳۱ استان برگزار می‌شود اجرای طرح مساجد جامعه‌پرداز در مشهد ماجرای یک بانوی تونسی و قرآنی که به مشهد رسید | وقتی شفای یک بیمار به هنر پیوند خورد دیدار تولیت آستان قدس رضوی با خانواده آتش نشان فداکار مشهدی به من مشورت بدهید! کلید طلایی برای ساختن سرنوشتی روشن | مروری بر فواید مشورت در زندگی وقف، از سنت دیروز تا موتور توسعه امروز آیت‌الله علم‌الهدی: مجتمع‌های آموزشی ویژه بانوان درمناطق حاشیه‌ای برای جذب نسل جوان ایجاد شود آزادی ۱۵۰۰ زندانی خراسان رضوی به مناسبت سالروز میلاد پیامبراسلام(ص) | آغاز پویش «به عشق پیامبر(ص) می‌بخشم» + فیلم نماز باران در حرم مطهر امام‌رضا(ع) اقامه شد هجرت تاریخی حضرت معصومه(س) به قم و پیام‌های ماندگار آن برای جهان اسلام خراسان رضوی، پیشگام در بهره‌برداری از انرژی خورشیدی و طرح‌های نوین آبیاری با سرمایه وقف
سرخط خبرها

عاشورا، ما کدام سمت ایستاده ایم؟

  • کد خبر: ۲۳۹۶۵۵
  • ۲۸ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۷
عاشورا، ما کدام سمت ایستاده ایم؟
عاشورا تنها یک ‏روز نیست، بلکه تمامى تاریخ است؛ همان‏ طور که‏ کربلا تنها یک قطعه خاک نیست. کربلا، جغرافیاى نامحدودِ این تاریخ گسترده است.

عاشورا تنها یک ‏روز نیست، بلکه تمامى تاریخ است؛ همان‏ طور که‏ کربلا تنها یک قطعه خاک نیست. کربلا، جغرافیاى نامحدودِ این تاریخ گسترده است. این تعبیری است دقیق از مرحوم آیت ا... صفایی حائری در کتاب ارجمند «وارثان عاشورا». با این عبارت، تکلیف همه زمان‌ها و زمین‌ها به تراز نقش آفرینی در عاشورا و کربلا سنجیده می‌شود.

 نه تنها ادعا‌ها که حتی نیت‌ها را هم چندان ارزشی نمی‌توان نهاد؛ میدان عمل است عاشورا. الاعمال بالنیات درباره افرادی است که خیرخواهی را هم پاسخی نیکو می‌دهند. در جبهه، اما باید تمام قد ایستاد و نیت جهاد را مجاهدانه به عمل درآورد؛ والا هزاربار قصد قربت کردن و در خانه ماندن، جز هیچ، نتیجه‌ای ندارد. کسانی که‌ می‌خواهند به وراثت حضرت حسین (ع) برسند، باید رابطه فرزندی خود را در عمل ثابت کنند.

سند و سجل آن هم با رفتار تمام ساحتی در مشابهت با امام، رقم می‌خورد نه چیز دیگر. این نسبت که تعریف شد، در آن شمار آدمی را راه است. به گفته استاد، «وارثان حسین‏ در شعور و عاطفه‏ و در تصمیم‏ و عمل، ‏ متحول شده ‏اند و به حسین پیوند خورده ‏اند و از علم‏ و عشق‏ و عبودیت‏ و خلوص‏، نشان گرفته ‏اند. درواقع، میراثى جز همین بصیرت و علم و عبودیتِ تقوا و عبودیت صلاح نیست». با این فهرست روشن از میراث و دارایی است که‌ می‌شود هم خود و هم دیگران را، هم جان و هم جهان را آباد کرد. 

توفیقی چنین از  کسانی ساخته است که «امید به لقای خدا در آن‏‌ها قرار گرفته و همتشان از دنیا و مشهود عالم بیشتر شده و دلشان از دنیا بیرون رفته. این‏‌ها می‌توانند صالح و خالص باشند». این‌ها می‌توانند به اخلاص، بستر اصلاح را برای جامعه فراهم کنند. کسانی می‌توانند دیگران را بسازند که خود ساخته شده باشند. کسانی که با ایمان و عمل، نماد «ذات هستی یافته»‌ای باشند که خداوند، ظرفیت هستی بخشی را به آنان عنایت فرموده باشد. 

آنان که آن روز خود را به کربلا رساندند، به چنین جایگاهی رسیدند و آنان که امروز می‌خواهند چنین باشند، باید خود را در تراز مکتب عاشورا تربیت کنند؛ «وارثان عاشورا به انتظار و تقیه و قیام مى‏ رسند و با تقویت خویش و تضعیف دشمن و با تربیت نیرو‌ها و جاسازى و جایگزینى آن‏ ها، مبارزه ‏اى مستمر را دنبال مى‏ کنند». باری، باورمندان حسین (ع)، عاشورا را تمام شده نمی‌دانند، بلکه همه تاریخ را با سنجه زدن به عاشورا ارزیابی می‌کنند و همه زمین‌ها را در تراز کربلا می‌سنجند. چنین است که جبهه حق تا همیشه امتداد می‌یابد. راستی در این امتداد، ما کدام سمت ایستاده ایم؟

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->